Käyttäjätunnus:

Salasana:




 » Et ole kirjautunut sisään!




» Pääsivulle
» Yritystiedot
» Tilausehdot
» Rekisteröidy
» Unohtuiko tunnus?
 





























Tilattavissa olevat kirjat: Ajatuksia pienten lasten vanhemmille steinerpedagogiikan näkökulmasta



Kirjan nimi: Ajatuksia pienten lasten vanhemmille steinerpedagogiikan näkökulmasta
Tekijä: Dahlström Marja
Sivumäärä: 60
Kieli: Suomi  Suomi
Painos: 1.p.
Ilmestymisvuosi: 2001
Hinta: 8.00 €
Sidosasu: Nidottu

Sisällön kuvaus:
Äskettäin valmistuneen tutkimuksen mukaan suuri osa alle kolmekymmentävuotiaista suomalaisista työelämässä olevista nuorista aikuisista kokee työtahdin kiihtyneen liialliseksi. He epäilevät, jaksavatko he tätä vauhtia eläkeikään asti. Talouselämän moottori pyörii (ainakin vielä nyt) niin lujaa, että siitä kärsivät välillisesti myös lapset. Marja Dahlströmin uusi kirja ilmentääkin huolta lapsuuden vaarantumisesta, kun pientä nyyttiä jo kiidätetään harrastuksesta toiseen, ettei hän vain putoaisi kilpailuyhteiskunnan oravanpyörästä. Paineen alla elävät vanhemmat eivät kykene suojelemaan lastaan epäterveeltä kehityksen kiirehtimiseltä. Silloin jää lapselta kokematta se huolettomuus, kiireetön rauha ja spontaani ilo, mikä muodostaa lapsuuden ajattoman täyteyden ja mikä on lopulta myös se voimavara, jonka avulla nuoruuden ja aikuisuuden kiireet ja paineet voi kohdata ammentamatta itseään tyhjiin.Steinerpedagogiikassa lapsuutta on aina pyritty suojaamaan liian varhaiselta intellektualismilta ja aikuismaailman suhtautumistavoilta. Meidän aikanamme nämä painotukset ovat ajankohtaisempia ja arvokkaampia kuin koskaan. Marja Dahlström kuvaa lapsen herkkyyttä ympäristönsä suhteen. Pieni lapsi on avoin niille tunnelmille ja laaduille, jotka elävät läheisissä ihmisissä ja ympäristön materiaaleissa ja esineissä. Hän ottaa itseensä värit, äänet, tuoksut, ihmisten mielialat ja moraaliset laadut, ja ne elävät hänessä edelleen. Aikuisella on vastuu lapsen elämänpiirin varjelemisesta. Kyky sanoa ei ja olla sanojensa takana on entistä tärkeämpi aikana, jolloin media- ja tietokonemaailma tulvehtii kaoottisia elementtejä ja uhkaa ryöstää kasvavan lapsen omaan lumopiiriinsä.Leikkiminen on lapsuuteen kuuluva ainutlaatuinen kyky, joka muuntuneena varmaankin tulee esiin aikuiselämän luovuutta ja uuden löytämistä inspiroivana voimana. Leikissä toisto ja tuttuus yhdistyy spontaanisuuteen ja yllätyksellisyyteen. Leikkiin kuuluu samaistuminen ja antaumus. Niihin sisältyy leikin parantava, terapeuttinen vaikutus. Leikkiminen kutsuu lapsen mielikuvituksen liikkeelle, sen voiman josta monet myöhemmät kyvyt puhkeavat esiin. Tätä mielikuvitusvoiman aktivoitumista voi estää se, jos leikkikalut ovat liian pitkälle yksityiskohtia myöten valmiiksi toteutettuja, jolloin lapselle jää passiivinen, valmiiksi viitoitettu osa. Marja Dahlström on huolestunut lasten leikkikulttuurin muuttumisesta "aikuismaisempaan" suuntaan. Leikeissä heijastuvat televisiosarjojen salattujen elämien ihmissuhdedraamat, jolloin leikit myös erotisoituvat.Satuja kuunnellessaan lapsi voi käyttää avartavasti mielikuvitusvoimiaan ja syventää myötäkokien tunneilmaisuaan esim. kaipauksen, murheen, toivon, ilon, onnen ja jännityksen alueilla. Lapsilla, joilta puuttuu empatian kykyä tai jotka eivät lapsuudessaan ole saaneet aidosti leikkiä, on voitu todeta enemmän aggressiivisuutta.Marja Dahlström tarkastelee satujen maailmaa laajasti myyttisen kuvatietoisuuden lähtökohdasta ja tuo esiin satujen erilaisten mies- ja naishahmojen ilmentämiä ihmisyyden puolia. Näin tarkastelemalla ja kuvaamalla esimerkinomaisesti, mitä erilaisia ammatteja edustavat hahmot saduissa ilmentävät, Marja Dahlström avaa aikuisen tietoisuudelle mahdollisuuden lähestyä satujen ilmentämää viisautta, jonka lapsi tiedostamattaan omaksuu. Hän kertoo myös tavoista viettää satuhetkeä kotona, päiväkodissa tai koulussa ja sadun muuntumisesta kansansaduista eläintarinoihin ja legendoihin alaluokilla. Vanhan testamentin tarinat steinerkoulun kolmannella luokalla ja kreikkalaiset tarut viidennellä vaihtuvat elämäkertojen lukemiseen kahdeksannella luokalla, ikäkauden tarpeita vastaten.Vanhoina aikoina vuoden rytmit vielä kantoivat vahvasti ihmisen elämää antaen sille rytmisen taustan. Nykyaikana kaikki elämän rytmit on enemmän tai vähemmän tietoisesti elvytettävä. Vuodenaikojen, kuukausien, viikonpäivien sekä päivän ja yön vaihtuminen rytmittävät elämänprosesseja sen rikkaana taustakuviona. Näihin vaihtuviin rytmeihin vuoden juhlat ja syntymäpäivä tuovat omat kohokohtansa. Niiden ihmeestä lapsi ei voi jäädä osattomaksi. Näitä sivuja lukiessa saa kuvan elämään sisältyvästä ehtymättömästä rikkaudesta, jos vain pääsee mekaanisen kiireen ja toiston valtakunnasta tunnustelemaan sielullaan jokaisen päivän tarjoamia ainutkertaisia mahdollisuuksia. Luku "Temperamentilla on väliä" sisältää tuoretta tietoa. 3600 suomalaislapsella tehdyssä pitkäaikaistutkimuksessa on vuodesta 1980 lähtien kartoitettu lasten temperamentteja ja seurattu erilaisen temperamentin omaavien lasten suhtautumistapoja erilaisissa tilanteissa. Ottamalla temperamentti huomioon voidaan lasta säästää joutumasta hänelle ylivoimaisiin tilanteisiin, toimia esimerkiksi lapsen stressinsietokyvyn mukaisesti ja näin vaalia psyykkistä ja fyysistä terveyttä.Kirjan viimeisessä luvussa Marja Dahlström tarkastelee laajan ja monivuotisen arkistonsa perusteella lasten piirtämisen kehitystä, sen tyypillisiä vaiheita ja yhteyttä lapsen kehitysvaiheisiin. Pienten lasten vanhemmille tämä luku varmasti avaa silmiä oman lapsen kuvamaailmaan ja herättää sitä kohtaan kiinnostusta.Marja Dahlströmin uudessa kirjassa yhdistyy opettajan ja kasvattajan monivuotinen kokemus luontevasti steinerpedagogisen perustiedon esittelyyn. Tulos on punnittua, ei koskaan "opettajamaista" tai pedanttia, mutta ryhdikästä puhetta. Steinerpedagogiikka näin esitettynä on yleisinhimillistä, jokaiselle ymmärrettävää koettua viisautta lapsen kasvusta ja kasvatuksesta. Sellaisena se on omiaan herättämään luottamusta steinerpedagogiikkaa kohtaan.Pentti Aaltonen

Takaisin  Kirjaudu sisään verkkokauppaan lisätäksesi tuotteen ostoskoriin!