Käyttäjätunnus:

Salasana:




 » Et ole kirjautunut sisään!




» Pääsivulle
» Yritystiedot
» Tilausehdot
» Rekisteröidy
» Unohtuiko tunnus?
 





























Tilattavissa olevat kirjat: 1900-luvun henkinen tapahtuma



Kirjan nimi: 1900-luvun henkinen tapahtuma
Alaotsikko: Imaginaatio
Tekijä: Ben-Aharon Jesaiah
Sivumäärä: 99
Kieli: Suomi  Suomi
Kääntäjä: Pentti Aaltonen
Ilmestymisvuosi: 2001
Hinta: 9.00 €
Sidosasu: Nidottu

Sisällön kuvaus:
Israelilainen Jesaiah Ben-Aharon (s. 1955) on kulkenut pitkän antroposofisen tien, jota hän kuvaa kirjansa suomalaisen laitoksen liitteenä olevassa erittäin kiinnostavassa ja monitahoisessa haastattelussa. Hänen henkisen tiensä käännekohdaksi muodostui 20-vuotiaana voimakas henkinen kokemus, jolloin opastava korkea olento opetti häntä useita päiviä. Kokemuksensa jälkeen hän löysi antroposofian ja sen piiristä käsitteet tämän yliaistisen alueen ymmärtämiseksi ja kartoittamiseksi laajemmin. Jesaiah Ben-Aharonista tuli yksi israelilaisen antroposofian uranuurtajista. 1980 hän oli perustamassa kibbutsi-muodossa toimivaa antroposofista yhteisöä, jonka piirissä on syntynyt suuri määrä Israelissa toimivia antroposofisesti suuntautuneita instituutioita. Jesaiah Ben-Aharon on paitsi näkijä myös filosofi, jonka väitöskirja käsittelee minän ongelmaa nykyajan tietoteoriassa. Kirjansa hän on kirjoittanut filosofisen ytimekkäästi. Antroposofina hänen lähtökohtansa on Vapauden filosofian tapa henkistää ajattelu. Kirjan haastattelussa hän kertoo myös vaikeuksista yhdistää tietoisuussielun mukainen käsitteellisyys elävään hengen kokemiseen. Äly sinänsä voi ymmärtää vain menneisyyttä, siinä ei ole riittävästi rakkautta ja tahtoa syventyä nykyhetken tai tulevaisuuden elävään todellisuuteen. Nykyhetkessä vaikuttavien, historiaa muovaavien voimien ymmärtäminen edellyttää sellaista hengentieteellistä intuitiota, joka Steinerin mukaan on "henki-itsen korkeampaa ajattelua".

1900-luvun historiallista kulkua koskevissa henkisissä tutkimuksissaan kirjoittaja on yhä uudelleen tullut vuosien 1933-45 aikana tapahtuneen, sinänsä yliajallisen Mikael-Kristus-mysteerin kokemiseen. Hän viittaa Rudolf Steinerin lausumaan siitä, että viidennellä kulttuurikaudella pahalla tulee olemaan samankaltainen mysteeriomerkitys kuin syntymällä ja kuolemalla oli Golgatan mysteerin aikaan. Viidennellä Atlantiksen jälkeisellä kulttuurikaudella Kristuksen ilmestyessä eteerisellä alueella koetaan jälleen eräänlainen Golgatan mysteeri. Kristiyhteisön papeille pitämässään esitelmäsarjassa Steiner puhui myös 'pedosta', joka on oltava tällöin valmiit kohtaamaan ja joka nousee esiin vuonna 1933. Jesaiah Ben-Aharonin imaginaatio on itsessään vaikuttava manikealainen kuva ihmiskunnalle annetusta mahdollisuudesta ja Kristuksen maan piiriin luomasta uudesta aurinkovaltakunnasta samana ajankohtana, jolloin itsetietoinen pahuus ensi kertaa ilmenee laajassa mitassa ihmiskunnassa. Imaginaation sisäistäminen edellyttää eläytyvää ja paneutuvaa lukemista. Se liittyy luontevasti Steinerin karmaesitelmissään antamaan näkymään mikaelisten voimien ja mikaelisten ihmisten täysin uudenlaisesta osuudesta ihmiskunnan kohtaloon. Itsetietoinen hyvyys ja ihmisestä itsestään nouseva moraalinen toiminta, jolla ei ole mitään kosmista esikuvaa, näyttäytyy tässä. Tällöin ihminen ei toimi enää kosmisesti johdettuna, vaan moraalisen toiminnan on saatava sisältönsä ihmisestä itsestään käsin. Tähän liittyy tietty tyhjyyden kokemus, kuilun kokemus.

Kokemansa ja usean vuoden aikana syventämänsä imaginaation Jesaiah Ben-Aharon kattaa hengentieteen antamalla kokonaisuudella. Näin rakentuu 1900-luvusta kuvaus, jollaista Rudolf Steinerin esityksiin ei sinänsä sisälly, vaan tavallaan jatkaa sitä eteenpäin ja joka on ainakin itseäni merkittävästi auttanut hahmottamaan taakse jääneen vuosisadan esoteerista kulkua ja osoittautunut näin mielekkääksi perustellen siten itsensä. Luvussa "Antroposofian uudelleensyntyminen" kirjoittaja tiivistää näkemyksensä Mikael-virtauksen kohtalosta 1900-luvulla ja 2000-luvun alun tärkeistä tehtävistä.

Ben-Aharon on myöskin toiminut visionsa mukaisesti ja ollut järjestämässä tilaisuuksia ja aloitteita, jotka liittyvät tähän "laajennettuun" näkemykseen Mikael-virtauksen nykytilanteesta. Ben-Aharonin näkemyksen merkittävyydestä mielestäni kertoo se, että kun hänen yliaistinen imaginaationsa läpäistään ajatuksellisesti ja siitä tehdään vastaavat johtopäätökset tahdon tasolla, tullaan meidän aikamme kaikkein ajankohtaisimpien kysymysten äärelle, nykyisten vapaiden kansalaisliikkeiden ('NGO' = 'non governmental organisation'), ympäristöliikkeen, 'yhden asian liikkeiden' ja muiden kulttuurivirikkeiden tehtävien piiriin. Nämä kansalaisliikkeet hän näkee, silloin kun niiden piirissä herätään itsetietoisuuteen (mikä merkitsee mm. ehdotonta väkivallattomuutta), tulevaisuuden potentiaalisena mikaelisena voimana. Antroposofian piirissä on Steinerin kautta saadut mikaeliset käsitteet tämän prosessin tietoiseen ymmärtämiseen, mikä nyt useimmiten toteutuu tiedostamattomasti tunteen ja tekojen alueella. Mainittuina kahtenatoista vuotena toteutunut mikaelis-kristillinen mysteeri antaa mahdollisuuden sillanrakennukseen antroposofiasta aikamme ajankohtaisimpien tapahtumien äärelle ja päinvastoin. Mutta paljon on vielä tehtävää, ennen kuin tällainen kulminaatio voi tapahtua.
Pentti Aaltonen

Takaisin  Kirjaudu sisään verkkokauppaan lisätäksesi tuotteen ostoskoriin!