Käyttäjätunnus:

Salasana:




 » Et ole kirjautunut sisään!




» Pääsivulle
» Yritystiedot
» Tilausehdot
» Rekisteröidy
» Unohtuiko tunnus?
 





























Tulossa olevat kirjat: Kalevalan kulttuurihistoria



Kirjan nimi: Kalevalan kulttuurihistoria
Tekijä: Piela Ulla ,Knuuttila Seppo ja Laaksonen Pekka
Sivumäärä: 592
Kieli: Suomi  Suomi
Ilmestymisvuosi: 2008
Sidosasu: Sidottu

Sisällön kuvaus:
Kalevalan kulttuurihistoria alkaa runonlaulajista, runonkerääjistä ja Elias Lönnrotista. Kansallisten ja poliittisten tulkintojen lisäksi teoksessa syvennytään kansalliseepokseen taiteissa, tutkimuksessa ja populaarikulttuurissa. Artikkeleissa valotetaan myös Kalevala-keskusteluja, joiden taustat liittyvät suomalaisen yhteiskunnan murroksiin, poliittisiin ja ideologisiin muutoksiin, eri sukupolvien elämänkokemuksiin sekä eepoksen tulkintatraditioihin. Teoksen kirjoittajat ovat Kalevalan ja sen kulttuurihistorian parhaita asiantuntijoita. Kalevalan kansallisista tulkinnoista kirjoittavat Pertti Karkama, Kati Mikkola ja Derek Fewster ja poliittisista tulkinnoista Pertti Anttonen, William Wilson, Mikako Iwatake sekä Kari Sallamaa. Runolaulajien estetiikasta sekä Kalevala-aiheiden tulkinnoista kirjallisuudessa, kuvataiteessa ja musiikissa kirjoittavat Senni Timonen, Kari Sallamaa, Riikka Stewen ja Kalevi Aho. Elias Lönnrotin työtä ja Kalevalan asemaa kansanrunouden tutkimuksessa jäljittävät Pekka Laaksonen, Anna-Leena Siikala, Jouni Hyvönen sekä Satu Apo. Kalevalan ja eepos-idean kertautuvuutta pohtivat Seppo Knuuttila, Kristin Kuutma, Irma-Riitta Järvinen, Jöns Carlson, Risto Turunen sekä työryhmä Kari Immonen, Kari Kallioniemi, Kimi Kärki, Kimmo Laine ja Hannu Salmi.Teos on tarkoitettu kaikille Kalevalan tulkinnoista ja sen monista merkityksistä kiinnostuneille. Se on myös monipuolinen lähdeteos yhteiskuntatieteen, perinteen-, kirjallisuuden- ja taiteentutkimuksen asiantuntijoille, opiskelijoille ja opettajille.Kulttuuriantropologi Jöns Carlson on kirjoittanut kirjaan mielenkiintoisen luvun "Kalevalan salainen oppi". Kalevalasta tuli osa teosofista, ruusuristiläistä ja antroposofista henkisyyden oppia. Nämä teosofiset näkemykset oli osa kansallista heräämistä Suomessa. Vaikutus siirtyi myös osaksi myöhäisromanttista taiteellista tulkintaa kalevalaisesta maailmasta. H.P.Blavatsky Teosofisen seuran perustaja avasi Kalevalan merkityksen ensimmäisenä teosofina jo 1800 -luvun loppupuolella suomalaisille teosofiseille. Suomalaisten teosofien, ruusuristiläisten, kristosofien ja Ihmisyyden tunnustajien keskeiset henkilöt Pekka Ervast, J.R.Hannula,Martti Humu ja Martta Horjander ovat olleet keskiössä teosofisen, kalevalaisen tietämisen perinteen jatkajina.

Takaisin